کرایو(فریز) زگیل

زگیل ها (Warts) زائده های پوستی هستند که برروی پوست بدن ظاهر شده و عامل تشکیل آنها ویروس پاپیلومای انسانی می باشد. بیشتر از 100 نوع ویروس پاپیلومای انسانی وجود دارد که بعضی از آنها باعث ایجاد زگیل برروی پوست می شود. ویروس پاپیلومای انسانی باعث رشد سریع سلول های پوستی برروی لایه ی بیرونی پوست می شود. در اکثر موارد، زگیل ها (common warts) برروی انگشتان، نزدیک ناخن ها و یا برروی دست ها ظاهر می شود. بعضی از انواع ویروس پاپیلومای انسانی عامل بروز زگیل تناسلی هستند.

انواع زگیل ها

زگیل کف پا (Plantar warts) – این نوع از زگیل عموما رنگ گوشت بدن و یا قهوه ای روشن بوده که همراه آنها رگ های خونی لخته شده (نقاط سیاه) نیز وجود دارد.
زگیل تناسلی(Genital warts) – این نوع زگیل ها در نواحی آلت تناسلی و مقعد ظاهر می شوند. این زگیل ها شبیه زائده های کوچک رنگ گوشت یا صورتی و یا قرمز می باشند. این زگیل ها می توانند شبیه تکه های بسیار کوچک گل کلم بوده و یا آنقدر ریز باشند که دیده نشوند. این زگیل ها عموما در خوشه های 3 و 4 تایی ظاهر شده و قادر به رشد و پخش سریع هستند. زگیل های تناسلی عموما دردناک نبوده، هرچند می توانند باعث دردی معتدل، خونریزی و خارش گردند. عفونت HPV معمول ترین عفونت مقاربتی در آمریکای شمالی بوده و بعضی از انواع آن در خانم ها باعث سرطان دهانه رهم می شود.
زگیل های مسطح (Flat warts) – این نوع زگیل ها در کودکان و نوجوانان شایع تر از بزرگسالان می باشد. زگیل های مسطح نرم تر، صاف تر و کوچک تر از انواع دیگر زگیل بوده و عموما برروی صورت ظاهر می شوند. همچنین این زگیل ها بر روی پاها، بخصوص در زنان ظاهر می شود.
زگیل ها بدلیل ارتباط مستقیم با ویروس پاپیلومای انسانی که مسری است، بوجود می آیند. ویروس پاپیلومای انسانی از طریق تماس فرد با فرد و یا تماس مستقیم با وسایل استفاده شده توسط فرد آلوده منتقل می شود. ویروس عامل زگیل تناسلی قادر به انتقال به سایر نقاط بدن نیز می باشد.

چه کسانی مبتلا به زگیل می شوند؟

هرکسی ممکن است زگیل بگیرد اما بعضی از افراد نسبت به دیگران در خطر بیشتری برای آلودگی به عفونت ویروس پاپیلومای انسانی می باشند. این افراد شامل:

کودکان و نوجوانان.
افرادیکه ناخن خود را می جوند و یا ریشه ناخنشان را می کنند.
افرادیکه سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

چه چیزی باعث زگیل می شود؟

ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی باعث بوجود آمدن زگیل می شود. زمانیکه خراش و یا زخم برروی پوست خود دارید، آلوده شدن به این ویروس راحت تر می باشد. همچنین زگیل ها در نواحی ای از بدن که افراد اصلاح می کنند، شایع تر می باشد. امکان گسترش زگیل از ناحیه ای از بدن به ناحیه ای دیگر وجود دارد.

زگیل ها از قادر به انتقال از فردی به فرد دیگر هستند. امکان گرفتن زگیل در نتیجه لمس زگیل دیگران وجود دارد. بعضی افراد از تماس با وسیله ی لمس شده توسط فرد مبتلا به زگیل همچون حوله وی ممکن است مبتلا به زگیل شوند. عموما چندماه طول می کشد که زگیل به اندازه کافی برای اینکه بشود آنرا دید بزرگ شود.

زگیل ها چگونه درمان می شوند؟

زگیل های تناسلی می بایست توسط پزشک  بررسی شوند. بعضی اوقات، زگیل بعد از درمان بازگشت کرده و بیشتر از یک نوع درمان برای نابودی آن لازم است. هرچند پزشکان اقدام به درمان سریع زگیل ها می نمایند، اما بعضی از انواع زگیل به چندین نوع و یا جلسه درمان برای درمان کامل نیاز دارند. این درمان ها شامل:

منجمد کردن – در این نوع درمان، پزشک از نیتروژن مایع برای منجمد کردن زگیل استفاده می نماید. در این درمان تاولی دور زگیل ظاهر شده و حدود یک هفته بعد از ان زگیل از بین میرود.

:: زگیل تناسلی

ویروس HPV :
ویروسی است که باعث زگیل تناسلی و در نهایت سرطان ناحیه تناسلی می شود. حدود ۱۰۰نوع از این ویروس شناسایی شده است. تیپ های ۱۱و۶ بیشترین علت زگیل تناسلی هستند و تیپ های ۱۸و۱۶ بیشترین علت سرطان دهانه رحم را دارند. انتقال ویروس :   HPV از طریق تماس پوست با پوست منتقل می شود مثلا در انواع روشهای نزدیکی جنسی،  امکان ندارد کسی آن را مثلاً از نشستن روی توالت فرنگی کسب کند. اغلب افرادی که ویروس را در بدن خود دارند زگیل تناسلی قابل مشاهده ندارند، با وجود این می توانند ویروس را منتقل کنند.

ممکن است درمان زگیل تناسلی، شانس پیشرفت آن را کاهش ندهد. بنابراین همه افراد فعال جنسی بطور بالقوه می توانند منبع HPV باشند حتی اگر زگیل تناسلی در آنها دیده نشود. زگیل ممکن است هفته ها تا یک سال بعد یا حتی بیشتر پس از ارتباط با ویروس بروز کند و نمی توان تعیین کرد که فرد چه موقع این ویروس را گرفته است.

علایم زگیل پوستی :
علایم زگیل بصورت ضایعات پوستی به رنگ پوست یا صورتی، که ممکن است صاف یا برجسته باشند و اغلب در محل لبهای آلت تناسلی، ورودی واژن و یا اطراف یا داخل مقعد دیده می شود، اغلب خانمها ی درگیر، علامتی ندارند،اما ممکن است خارش، سوزش یا درد در محل آلت تناسلی داشته باشند.

زگیل تناسلی با معاینه تشخیص داده می شود، اما اگر دکتر در تشخیص شک داشته باشد، می تواند قسمتی از ضایعه را بیوپسی کرده به آزمایشگاه بفرستد.

پیشگیری و واکسن :
واکسن بر علیه HPV که در ایران با نام گاردازیل موجود است، در پیشگیری از عفونت با این ویروس و ایجاد ضایعات سرطانی و پیش سرطانی دهانه رحم بسیار موثر است.

واکسن سه نوبت باید تزریق شود. نوبت دوم دو ماه بعد از نوبت اول و نوبت سوم شش ماه بعد از نوبت اول تزریق می شود.

چه کسی باید واکسن بزند؟
  در آمریکا واکسن در دختران و زنان بین ۱۲ـ۹ سال تزریق می شود.

با تزریق واکسن بخصوص قبل از شروع فعالیت جنسی بالاترین میزان حفاظت برعلیه این   ویروس وجود دارد. اما اگر عفونت با HPV یا سرطان دهانه رحم ایجاد شده باشد،،   واکسن کمکی به خلاص شدن از مشکل نمی کند. به هر حال اگر کسی سن کمتر از ۲۶ سال دارد،  سکس دارد،  زگیل تناسلی،  تست HPV مثبت و یک پاپ اسمیر غیر طبیعی دارد، هنوز ممکن است از تزریق واکسن سود ببرد.

واکسن همچنین در پسرها و مردان ۲۱ـ۹سال و حتی تا۲۶ سال نیز توصیه شده و دیده شده با این واکسن احتمال عفونت با ویروس زگیل تناسلی در پارتنر خانمشان نیز کمتر می شود.

همچنین تزریق واکسن در خانمها نیز از بروز زگیل تناسلی در پارتنر آقایشان جلوگیری می کند.

زگیل تناسلی در دهان

رابطه جنسی -دهانی میتواند باعث انتقال ویروس hpv به دهان و در نتیجه زگیلهای دهانی حلقی و در دراز مدت سرطان ناحیه دهان و حلق شود.

علائم سرطان دهانی حلقی عبارتند از:
۱- مشکل در بلع
۲-گوش درد دائمی
۳- سرفه های مکرر و خونی
۴- گره های لنفی بزر
۵-توده های گردنی
۶-خشونت صدا
۷- کاهش وزن غیر قابل توجیه

پیشگیری از hpv دهانی
۱- تماس جنسی سالم مثل استفاده از کاندوم در هر رابطه جنسی
۲- محدود کردن شرکای جنسی
۳- ازمایشات مکرراز نظر بیماریهای منطقله جنسی
۴- ترک سیگار و الکل

درمان زگیل:

روشهای درمانی متفاوتی جهت درمان زگیل وجود دارد از دارو گرفته تا جراحی و لیزرو کرایو (فریز) به معنی سرما درمانی .
سرما درمانی یا کرایو :
امروزه کرایو به عنوان یک روش بسیار مؤثر، کم هزینه و با اثر درمانی بسیار بالا جهت درمان زگیل های تناسلی مردان و زنان توصیه می شود. در این روش اغلب در یک جلسه با استفاده از سواپ پنبه ای یا اسپری و با استفاده از تکنیک سرمادرمانی و ایجاد انجماد توسط مایع نیتروژن، زگیل  را درمان می کنیم. تاول خفیف و درد مختصر محل در شروع درمان وجود دارد که به تدریج از بین می رود.

در این روش امکان آلودگی ناشی از دود لیزر که ذکر شد وجود ندارد و اینجانب به عنوان روش ارجح آن را جهت درمان زگیل های تناسلی در مطب استفاده می کنم و با نتایج بسیار عالی همراه می باشد. من به بیمارانم توصیه می کنم که با مصرف آنتی بیوتیک و جلوگیری از مقاربت تا خوب شدن محل جهت ویزیت مجدد مراجعه نمایند. زمان بهبودی کامل از سه روز تا یک هفته میباشد .